Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
tytuł projektu

DECADE 2030 – Decarbonisation of Port-City Ecosystems for Efficient Environmental and Energy Management on the Way Towards South Baltic Fit for 55

nazwa beneficjenta
BLEKINGE INSTITUTE OF TECHNOLOGY
wartość projektu
178 144,00 zł
dofinansowanie z UE
144 742,00 zł
Województwo
projekt ogólnopolski
zachodniopomorskie
Powiat
m. Szczecin
program
South Baltic Cross-border Co-operation Programme 2014-2020
działanie
3.1. Improve the quality and environmental sustainability of transport services in the South Baltic area
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2014 - 2020

“Fit for 55” package was published by the European Commission (EC) in July 2021, with the aim to reduce the Greenhouse Gas Emission (GHG) by at least 55% by 2030 and thus pave the way for climate neutrality by 2050. For the first time the portfolio of legislative proposals was extended to the maritime sector, meaning higher pressure on all economic actors involved in seaborne activities. First, the EU Emissions’ Trading System was extended to the maritime transport. Second, new obligations apply to use of Onshore Power Supply (OPS) or zero-emission technologies as well as new limits on the GHG intensive of energy used on ships. New tax rates will be applicable for certain fuels / vessels. On the top of that, the initial GHG Strategy by the International Maritime Organisation (IMO) will be revised in 2023, with short-term carbon control measures, i.e. improving carbon intensity of ships by 2% annually between 2023 and 2026. From the 1st of January 2023, the IMO Carbon Intensity Indicator (CII) will be applicable for all cargo, RoPax and cruise vessels above 5.000 GT (Gross-Tonnage) and trading internationally. By contrast to the Energy Efficiency Existing Ships Index (EEXI) as introduced in June 2021 targeting one-time certification of ship design parameters, the CII will address the actual emissions in operation. These new regulations appending the MARPOL Annex VI will enter into force on the 1st of November 2022. Therefore, timeframes are short, affected actors as shipowners, shipping companies and regulators are not fully aware of the implications and procedures they need to complete. New pressure arising from environmental regulations will bring disruption in the existing transport and logistics operations, followed by the need to adopt existing business models too. Smaller ports across the Baltic Sea will face harsher competition as a result of lower investments into sustainability strategies, less technological readiness in environmental and energy management.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.