112, can I help you?
Idea projektu powstała w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu w związku z uruchomieniem w naszym kraju europejskiego numeru ratunkowego 112. Stało się oczywiste, że warunkiem jego przydatności dla obywateli państw obcych jest możliwość komunikowania się z obsługującymi telefon 112 dyspozytorami Państwowej Straży Pożarnej i Pogotowia Ratunkowego. Za najpopularniejszy uznano język angielski, którego jednak znajomość w gronie dyspozytorów służb ratowniczych okazuje się niewystarczająca. W ten sposób zrodziła się potrzeba zrealizowania kursu języka angielskiego dla operatorów telefonu 112. Do potencjalnej grupy beneficjentów ostatecznych włączono również pracowników Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa oraz członków specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej. Pomysł okazał się nowatorski w skali całego kraju. Zainteresowanie powieleniem projektu wyraziło kilka ościennych Komend Wojewódzkich. Zyskał też uznanie Komisji Oceny Projektów i po podpisaniu umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu przystąpiliśmy do realizacji zadania.
Istotą projektu było przeprowadzenie kursu językowego dla grupy 230 osób w zakresie znajomości języka angielskiego oraz modułu specjalistycznego dla dyspozytorów: Specialised English For Dispatchers – SED, opracowanego specjalnie na potrzeby projektu obejmującego 216 godzin w układzie 18 zjazdów weekendowych – 8 godzin w soboty i 4 godziny w niedziele. Przyjęto, że szkolenie językowe zostanie przeprowadzone na poziomie Key English Test (KET) i zakończy się uznawanym na całym świecie egzaminem Cambridge Univerisity Key English Test prowadzonym przez British Council. Dla zwiększenia efektywności nauczania, oprócz metody tradycyjnej, program został wzbogacony o nowoczesne technologie medialne, w tym wykorzystanie nauki on-line. Moduł e-learningowy obejmuje 25 godzin szkoleniowych, co odpowiada mniej więcej 100 godzinom nauki tradycyjnej. W tym również celu zakupiono niezbędny sprzęt prezentacyjny: telewizory, odtwarzacze DVD i VHS, odtwarzacze CD, laptopy, rzutnik multimedialny i tablice suchościeralne. Z satysfakcją stwierdziliśmy, że zainteresowanie beneficjentów nowoczesną formułą prezentacji treści spowodowało przełamanie naturalnego dla dorosłych oporu związanego z „powrotem do szkoły”.
Żeby umożliwić beneficjentom ostatecznym systematyczne uczestniczenie w nauce przyjęto zasadę, że w każdym z 2-3 tygodniowych cykli szkoleniowych realizowany jest ten sam zakres materiału. Dzięki temu osoba, która nie mogła wziąć udziału w zajęciach swojej grupy, ma możliwość ich odrobienia z inną grupą – nawet w innej miejscowości, co także obserwujemy.
Przeprowadzone na półmetku projektu badanie ankietowe wśród uczestników wykazało, że szkolenie spełnia oczekiwania ponad 90 proc. uczestników. Aż 97 proc. uczestników wyraża przekonanie, iż udział w szkoleniu będzie przydatny w kształtowaniu ich kariery zawodowej, a przeszło 90 proc. uczestników bardzo wysoko ocenia umiejętności oraz zdolność przekazywania wiedzy przez lektorów. Pomimo, iż nauka on-line jest dla uczestników nowością, 70 proc. z nich ocenia moduł e-learningowy jako przydatny w pogłębianiu znajomości języka.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.