112, can I help you?
Idea projektu powstała w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu w związku z uruchomieniem w naszym kraju europejskiego numeru ratunkowego 112. Stało się oczywiste, że warunkiem jego przydatności dla obywateli państw obcych jest możliwość komunikowania się z obsługującymi telefon 112 dyspozytorami Państwowej Straży Pożarnej i Pogotowia Ratunkowego. Za najpopularniejszy uznano język angielski, którego jednak znajomość w gronie dyspozytorów służb ratowniczych okazuje się niewystarczająca. W ten sposób zrodziła się potrzeba zrealizowania kursu języka angielskiego dla operatorów telefonu 112. Do potencjalnej grupy beneficjentów ostatecznych włączono również pracowników Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa oraz członków specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej. Pomysł okazał się nowatorski w skali całego kraju. Zainteresowanie powieleniem projektu wyraziło kilka ościennych Komend Wojewódzkich. Zyskał też uznanie Komisji Oceny Projektów i po podpisaniu umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu przystąpiliśmy do realizacji zadania.
Istotą projektu było przeprowadzenie kursu językowego dla grupy 230 osób w zakresie znajomości języka angielskiego oraz modułu specjalistycznego dla dyspozytorów: Specialised English For Dispatchers – SED, opracowanego specjalnie na potrzeby projektu obejmującego 216 godzin w układzie 18 zjazdów weekendowych – 8 godzin w soboty i 4 godziny w niedziele. Przyjęto, że szkolenie językowe zostanie przeprowadzone na poziomie Key English Test (KET) i zakończy się uznawanym na całym świecie egzaminem Cambridge Univerisity Key English Test prowadzonym przez British Council. Dla zwiększenia efektywności nauczania, oprócz metody tradycyjnej, program został wzbogacony o nowoczesne technologie medialne, w tym wykorzystanie nauki on-line. Moduł e-learningowy obejmuje 25 godzin szkoleniowych, co odpowiada mniej więcej 100 godzinom nauki tradycyjnej. W tym również celu zakupiono niezbędny sprzęt prezentacyjny: telewizory, odtwarzacze DVD i VHS, odtwarzacze CD, laptopy, rzutnik multimedialny i tablice suchościeralne. Z satysfakcją stwierdziliśmy, że zainteresowanie beneficjentów nowoczesną formułą prezentacji treści spowodowało przełamanie naturalnego dla dorosłych oporu związanego z „powrotem do szkoły”.
Żeby umożliwić beneficjentom ostatecznym systematyczne uczestniczenie w nauce przyjęto zasadę, że w każdym z 2-3 tygodniowych cykli szkoleniowych realizowany jest ten sam zakres materiału. Dzięki temu osoba, która nie mogła wziąć udziału w zajęciach swojej grupy, ma możliwość ich odrobienia z inną grupą – nawet w innej miejscowości, co także obserwujemy.
Przeprowadzone na półmetku projektu badanie ankietowe wśród uczestników wykazało, że szkolenie spełnia oczekiwania ponad 90 proc. uczestników. Aż 97 proc. uczestników wyraża przekonanie, iż udział w szkoleniu będzie przydatny w kształtowaniu ich kariery zawodowej, a przeszło 90 proc. uczestników bardzo wysoko ocenia umiejętności oraz zdolność przekazywania wiedzy przez lektorów. Pomimo, iż nauka on-line jest dla uczestników nowością, 70 proc. z nich ocenia moduł e-learningowy jako przydatny w pogłębianiu znajomości języka.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.