Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimage
tytuł projektu

Przebudowa ul. Gen. St. Maczka w Białymstoku

kategoria
nazwa beneficjenta
Miasto Białystok
wartość projektu
167 035 652,13 zł
dofinansowanie z UE
126 029 145,00 zł
Województwo
podlaskie
Powiat
m. Białystok
program
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
działanie
IV.1. Infrastruktura drogowa
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2007 - 2013

Projekt zakładał przebudowę ul. Gen. Maczka w Białymstoku będącej odcinkiem dróg krajowych nr 8 i 65 biegnących w granicach miasta. Był jednym z elementów budowy miejskiej trasy ruchu przyśpieszonego (tzw. Trasy Generalskiej). Ideą powstania obwodnicy było umożliwienie szybszego, bezpieczniejszego i nieuciążliwego dla środowiska oraz mieszkańców ruchu tranzytowego w granicach Białegostoku.

Realizacja wraz z budową kolejnych odcinków trasy biegnącej ulicami: Gen. Kleeberga, Gen. Maczka, Gen. Wł. Andersa i jej przedłużeniem do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, pozwoliła na połączenie ciągiem dróg krajowych tras tranzytowych biegnących do dwóch przejść granicznych – w Budzisku i Bobrownikach.

Zakres projektu obejmował wykonanie:

  • nawierzchni ulicy i dróg zbiorczych,
  • chodników, zatok autobusowych i przystanków na jezdni,
  • dróg serwisowych i dojazdowych,
  • ścieżki rowerowej,
  • budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej, tj. kanału deszczowego i sanitarnego, wodociągu, lini energetyczneych i telekomunikacyjnych, sieci gazowej,
  • oświetlenia ulicy i sygnalizacji świetlnych,
  • ekranów akustycznych, barier energochłonnych i murów oporowych,
  • zieleńców i nasadzeń drzew i krzewów,
  • przepustów migracyjnych,
  • obiektów mostowych: mostu nad rzeką Białą w ul. Gen. Maczka, wiaduktu w ulicach Lodowa – Oliwkowa nad ul. Gen. Maczka, estakady nad ul. Świętokrzyską (obecnie wlot ul. Dziesięciny) w ul. Gen. Maczka, wiaduktu nad torami PKP relacji Białystok – Kuźnica Białostocka w ul. Gen. Maczka, estakady nad Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego w ul. Gen. Maczka – Gen. Andersa.

Cel i osiągnięte rezultaty

Z uwagi na rolę i funkcję ul. Gen. St. Maczka w układzie drogowym miasta i województwa podlaskiego głównym celem projektu była poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych regionu północno-wschodniej Polski z krajowym i międzynarodowym układem transportowym.

Miasto Białystok borykało się z licznymi problemami w zakresie transportu drogowego dotyczącymi zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta. Niedostateczna liczba nowych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej była słabym punktem w tzw. dobrym gospodarowaniu i decyduje o małej atrakcyjności inwestycyjnej miasta, a nawet o stopniowej degradacji wizerunku miasta i jego funkcji społecznych. Inne, nie mniej ważne problemy Białegostoku to:

  • zatłoczenie ulic i związane z tym wydłużenie się czasu podróży,
  • zły stan nawierzchni ulicy będącej przedmiotem projektu,
  • zła geometria i niewystarczająca przepustowość istniejących skrzyżowań objętych projektem,
  • niedostateczny poziom bezpieczeństwa ruchu (pieszego i kołowego),
  • duża liczba wypadków i kolizji,
  • wysoki poziom hałasu i zanieczyszczenia środowiska wynikający z niedostatecznej płynności ruchu drogowego.

Powyższe problemy wpływały niekorzystnie na sytuację komunikacyjną miasta.

Cel główny projektu został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych. Są to:

  • zmniejszenie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego,
  • likwidacja utrudnień dla ruchu pieszego i osób niepełnosprawnych,
  • poprawa warunków dla rekreacji,
  • zmniejszenie tempa degradacji pojazdów,
  • obniżenie kosztów utrzymania dróg,
  • poprawa płynności przejazdu,
  • obniżenie emisji zanieczyszczeń i hałasu.

Realizacja przyczyniła się do rozwijania konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości w całym województwie podlaskim. Przebudowa ul. Gen. Maczka poprawiła zarówno jakość komunikacji na terenie miasta, jak i warunki krajowego i międzynarodowego ruchu tranzytowego, biegnącego po drodze objętej przebudową.

Kto skorzystał dzięki projektowi

Mieszkańcy Białegostoku i gmin ościennych oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane w pobliżu drogi. Beneficjentami pośrednimi projektu są wszystkie osoby przejeżdżające przez miasto, w tym zwłaszcza uczestnicy ruchu tranzytowego na trasie Warszawa – Budzisko i Warszawa – Bobrowniki oraz ruchu turystycznego w kierunku Pojezierza Suwalskiego.

 

Źródło zdjęć: Urząd Miasta Białystok Link prowadzi do serwisu zewnętrznego

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.