Budowa obwodnicy m. Hrubieszowa w ciągu DK nr 74 Janów Lubelski - granica państwa
Projekt dotyczy budowy obwodnicy miasta Hrubieszów w ciągu drogi krajowej nr 74 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Projektowana obwodnica Hrubieszowa jest fragmentem ciągu drogowego stanowiącego dogodne połączenie pomiędzy poszczególnymi miejscowościami makroregionu lubelskiego na kierunku zachód (centralna Polska) – wschód (przewidywana rozbudowa Drogowego Przejścia Granicznego w Zosinie).
W preferowanym wariancie początek projektowanej obwodnicy znajduje się w km 320 + 568 istniejącego kilometrażu drogi krajowej nr 74, przed skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 3413L, przebiegając przez tereny rolne, a dalej w kierunku stacji kolejowej Hrubieszów Wschód we wspólnym korytarzu komunikacyjnym z linią kolejową. Dalej trasa skręca w kierunku północnym, a po przekroczeniu rzeki Huczwa biegnie w kierunku północnym do przecięcia z DK 74, a następnie omija Teptiuków po stronie północnej poprzez tereny rolne o przeciętnej lub niskiej wartości przyrodniczej, kończąc swój bieg w km 329+279.
W preferowanym wariancie projekt przewiduje:
-
budowę nowej jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego) o długości ok. 9,3 km,
-
budowę dziewięciu wiaduktów (nad drogami powiatowymi, gminnymi, krajową, linią kolejową),
-
budowę mostu na rzece Huczwa oraz przepustów na ciekach i rowach melioracyjnych,
-
budowę sześciu skrzyżowań skanalizowanych wraz z oświetleniem,
-
budowę prawidłowego systemu odwodnienia obwodnicy,
-
przebudowę istniejącej sieci infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizacja sanitarna, gazociągi, linie i kable energetyczne, linie i kable telefoniczne).
Potrzeba realizacji projektu wynika z niedostatecznej drożności układu komunikacyjnego w ciągu istniejącej drogi nr 74 w obrębie miasta i jest spowodowana:
-
niedostosowaniem parametrów technicznych istniejącej drogi nr 74 do wymogów klasy GP,
-
przebiegiem drogi w zwartej zabudowie oraz uciążliwością dla mieszkańców (hałas, spaliny, drgania, zagrożenia wypadkowe, duża liczba skrzyżowań i zjazdów),
-
dużym ruchem tranzytowym.
Cel i planowane rezultaty
Celem jest uzyskanie poprawy dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej oraz bezpieczeństwa ruchu w regionie.
Planowane rezultaty:
-
wyprowadzenie ruchu odbywającego się po drodze krajowej (w tym ruchu ciężkiego) poza centrum Hrubieszowa,
-
usprawnienie przejazdu po DK nr 74 prowadzącej od przejścia granicznego w Zosinie (granica z Ukrainą) w kierunku centralnych i południowych rejonów kraju,
-
uzyskanie zdecydowanej poprawy płynności ruchu po tej drodze poprzez likwidacje „wąskiego gardła”, zwiększy się przepustowość drogi nr 74, skróceniu ulegnie czas przewozu towarów i osób oraz poprawi się komfort jazdy,
-
poprawa powiązań z międzynarodowym układem transportowym; realizacja zadania ułatwi dostęp do międzynarodowych korytarzy transportowych – przyszłej drogi ekspresowej S17, S-19 oraz autostrady A-1 oraz usprawni funkcjonowanie głównych ciągów komunikacyjnych,
-
poprawa bezpieczeństwa ruchu,
-
eliminacja ruchu pieszego z przestrzeni przeznaczonej dla ruchu kołowego,
-
zmniejszenie liczby wypadków drogowych (szczególnie z udziałem pieszych) przez wyprowadzenie ruchu tranzytowego do DPG w Zosinie poza obszar zabudowy,
-
poprawa warunków życia mieszkańców Hrubieszowa przez wyeliminowanie występujących zagrożeń (wypadki, wibracje, hałas, spaliny),
-
niższe koszty ponoszone przez użytkowników dróg – zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów oraz zużycia paliwa,
-
w pośredni sposób inwestycja przyczyni się również do stworzenia optymalnych warunków rozwoju przedsiębiorczości i turystyki (zwiększenie atrakcyjności turystycznej południowo-wschodniego regionu kraju w tym Euroregionu Bug) oraz zwiększenia zainteresowania kapitału krajowego i zagranicznego na obszarze regionu (przyciągnięcie inwestorów krajowych i zagranicznych, a pośrednio zmniejszenie wysokiego bezrobocia w regionie),
-
aktywizacja gospodarcza terenów przyległych do drogi,
-
zmniejszenie dystansu rozwojowego w stosunku do państw UE.
Kto skorzysta dzięki projektowi
Skorzystają użytkownicy dróg (w tym prywatni użytkownicy dróg, przedsiębiorcy oraz przewoźnicy – sprawny i bezpieczny transport, mniejsze koszty eksploatacji pojazdów i zużycia paliwa), mieszkańcy Hrubieszowa, którzy na co dzień zmagają się z problemami komunikacyjnymi (wzrost bezpieczeństwa, spadek bezrobocia).
Ponadto:
-
inwestorzy krajowi i zagraniczni (sprzyjające warunki do inwestowania),
-
Samorząd miasta i gminy Hrubieszów, na terenie którego realizowana będzie inwestycja,
-
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie – inwestor i zarządca drogi objętej projektem.
Źródło zdjęć: Obwodnica Hrubieszowa
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.