Budowa obwodnicy m. Hrubieszowa w ciągu DK nr 74 Janów Lubelski - granica państwa
Projekt dotyczy budowy obwodnicy miasta Hrubieszów w ciągu drogi krajowej nr 74 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Projektowana obwodnica Hrubieszowa jest fragmentem ciągu drogowego stanowiącego dogodne połączenie pomiędzy poszczególnymi miejscowościami makroregionu lubelskiego na kierunku zachód (centralna Polska) – wschód (przewidywana rozbudowa Drogowego Przejścia Granicznego w Zosinie).
W preferowanym wariancie początek projektowanej obwodnicy znajduje się w km 320 + 568 istniejącego kilometrażu drogi krajowej nr 74, przed skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 3413L, przebiegając przez tereny rolne, a dalej w kierunku stacji kolejowej Hrubieszów Wschód we wspólnym korytarzu komunikacyjnym z linią kolejową. Dalej trasa skręca w kierunku północnym, a po przekroczeniu rzeki Huczwa biegnie w kierunku północnym do przecięcia z DK 74, a następnie omija Teptiuków po stronie północnej poprzez tereny rolne o przeciętnej lub niskiej wartości przyrodniczej, kończąc swój bieg w km 329+279.
W preferowanym wariancie projekt przewiduje:
-
budowę nowej jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego) o długości ok. 9,3 km,
-
budowę dziewięciu wiaduktów (nad drogami powiatowymi, gminnymi, krajową, linią kolejową),
-
budowę mostu na rzece Huczwa oraz przepustów na ciekach i rowach melioracyjnych,
-
budowę sześciu skrzyżowań skanalizowanych wraz z oświetleniem,
-
budowę prawidłowego systemu odwodnienia obwodnicy,
-
przebudowę istniejącej sieci infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizacja sanitarna, gazociągi, linie i kable energetyczne, linie i kable telefoniczne).
Potrzeba realizacji projektu wynika z niedostatecznej drożności układu komunikacyjnego w ciągu istniejącej drogi nr 74 w obrębie miasta i jest spowodowana:
-
niedostosowaniem parametrów technicznych istniejącej drogi nr 74 do wymogów klasy GP,
-
przebiegiem drogi w zwartej zabudowie oraz uciążliwością dla mieszkańców (hałas, spaliny, drgania, zagrożenia wypadkowe, duża liczba skrzyżowań i zjazdów),
-
dużym ruchem tranzytowym.
Cel i planowane rezultaty
Celem jest uzyskanie poprawy dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej oraz bezpieczeństwa ruchu w regionie.
Planowane rezultaty:
-
wyprowadzenie ruchu odbywającego się po drodze krajowej (w tym ruchu ciężkiego) poza centrum Hrubieszowa,
-
usprawnienie przejazdu po DK nr 74 prowadzącej od przejścia granicznego w Zosinie (granica z Ukrainą) w kierunku centralnych i południowych rejonów kraju,
-
uzyskanie zdecydowanej poprawy płynności ruchu po tej drodze poprzez likwidacje „wąskiego gardła”, zwiększy się przepustowość drogi nr 74, skróceniu ulegnie czas przewozu towarów i osób oraz poprawi się komfort jazdy,
-
poprawa powiązań z międzynarodowym układem transportowym; realizacja zadania ułatwi dostęp do międzynarodowych korytarzy transportowych – przyszłej drogi ekspresowej S17, S-19 oraz autostrady A-1 oraz usprawni funkcjonowanie głównych ciągów komunikacyjnych,
-
poprawa bezpieczeństwa ruchu,
-
eliminacja ruchu pieszego z przestrzeni przeznaczonej dla ruchu kołowego,
-
zmniejszenie liczby wypadków drogowych (szczególnie z udziałem pieszych) przez wyprowadzenie ruchu tranzytowego do DPG w Zosinie poza obszar zabudowy,
-
poprawa warunków życia mieszkańców Hrubieszowa przez wyeliminowanie występujących zagrożeń (wypadki, wibracje, hałas, spaliny),
-
niższe koszty ponoszone przez użytkowników dróg – zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów oraz zużycia paliwa,
-
w pośredni sposób inwestycja przyczyni się również do stworzenia optymalnych warunków rozwoju przedsiębiorczości i turystyki (zwiększenie atrakcyjności turystycznej południowo-wschodniego regionu kraju w tym Euroregionu Bug) oraz zwiększenia zainteresowania kapitału krajowego i zagranicznego na obszarze regionu (przyciągnięcie inwestorów krajowych i zagranicznych, a pośrednio zmniejszenie wysokiego bezrobocia w regionie),
-
aktywizacja gospodarcza terenów przyległych do drogi,
-
zmniejszenie dystansu rozwojowego w stosunku do państw UE.
Kto skorzysta dzięki projektowi
Skorzystają użytkownicy dróg (w tym prywatni użytkownicy dróg, przedsiębiorcy oraz przewoźnicy – sprawny i bezpieczny transport, mniejsze koszty eksploatacji pojazdów i zużycia paliwa), mieszkańcy Hrubieszowa, którzy na co dzień zmagają się z problemami komunikacyjnymi (wzrost bezpieczeństwa, spadek bezrobocia).
Ponadto:
-
inwestorzy krajowi i zagraniczni (sprzyjające warunki do inwestowania),
-
Samorząd miasta i gminy Hrubieszów, na terenie którego realizowana będzie inwestycja,
-
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie – inwestor i zarządca drogi objętej projektem.
Źródło zdjęć: Obwodnica Hrubieszowa
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.