Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimage
tytuł projektu

Zachodnia obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59

kategoria
nazwa beneficjenta
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie
wartość projektu
158 193 864,61 zł
dofinansowanie z UE
114 059 656,75 zł
Województwo
warmińsko-mazurskie
Powiat
mrągowski
program
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
działanie
IV.1. Infrastruktura drogowa
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2007 - 2013

Przedmiotem projektu była budowa obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 Giżycko – Ryn – Mrągowo – Nawiady – Rozogi. Inwestycja połączyła drogę krajową nr 16 (zachodnia granica – Iława – Ostróda – Olsztyn – Ełk – wschodnia granica) z drogą krajową nr 59 (Giżycko – Mrągowo) i wyprowadziła ruch samochodowy poza obszar zurbanizowany miasta.

W wyniku realizacji projektu powstała obwodnica o długości 6,58 km Droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę i dodatkowe pasy do wyprzedzania. Szerokość zewnętrznych pasów ruchu wynosi 3,5 m, a pasa dodatkowego 3 m.

Projekt objął:

  • budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 59 o parametrach drogi klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) 2 + 1, spełniającego funkcję obwodnicy Mrągowa,
  • budowę połączeń nowo projektowanej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez budowę skrzyżowań drogowych.
  • budowę nowych obiektów inżynierskich, w tym: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
  • przebudowę równoległych dróg dojazdowych,
  • przebudowę i zabezpieczenie kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z drogą;
  • budowę oświetlenia na skrzyżowaniach,
  • budowę kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiorników infiltracyjno-oczyszczających,
  • budowę ekranów akustycznych.

Inwestycja została zrealizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia infrastruktury technicznej. Realizacja projektu obejmowała również budowę połączeń nowej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez:

  • budowę skrzyżowań,
  • budowę ok. 2,3 km dróg dojazdowych,
  • obiektów inżynierskich: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
  • przebudowę i zabezpieczenie kolidujących z inwestycją urządzeń infrastruktury technicznej,
  • budowę oświetlenia skrzyżowań oraz ekranów akustycznych,
  • wyburzenie obiektów budowlanych znajdujących się w liniach rozgraniczających teren.

Ponadto zaprojektowany i wykonany został system urządzeń ochronnych zabezpieczających środowisko, w tym urządzenia do podczyszczania wód opadowych, przejścia dla małych i dużych zwierząt oraz ekrany akustyczne, chroniące okoliczną zabudowę przed nadmiernym hałasem.

Cele projektu

Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności komunikacyjnej, zwiększenie jakości i spójności powiązań komunikacyjnych. Realizacja celu głównego przyczyniła się do poprawy spójności wewnętrznej regionu i zwiększenia jego atrakcyjności ekonomicznej, a w konsekwencji miała wpływ na wzrost konkurencyjności miasta Mrągowa, całego województwa, a pośrednio całego obszaru Polski Wschodniej, jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej.

Realizacja celu głównego była powiązana z celami cząstkowymi, takimi jak:

  1. poprawa powiązań z krajowym i międzynarodowym układem transportowym,
  2. poprawa dostępności centrów rozwojowych regionu – obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu,
  3. udrożnienie ciągów drogowych DK 16 i DK 59,
  4. poprawa bezpieczeństwa drogowego,
  5. wpływ na rozwój lokalny regionu,
  6. wzrost atrakcyjności gospodarczej miasta Mrągowo, województwa warmińsko-mazurskiego i Polski Wschodniej.

Kto korzysta dzięki realizacji projektu

Bezpośrednimi odbiorcami projektu są użytkownicy nowo wybudowanej obwodnicy i udrożnionego układu drogowego w centrum miasta, do których zaliczają się mieszkańcy Mrągowa, województwa warmińsko-mazurskiego i całej Polski, korzystający z infrastruktury drogowej.

Pośrednimi beneficjentami projektu są wszyscy mieszkańcy regionu i obszaru Polski Wschodniej, korzystający ze wzrostu konkurencyjności obszarów, na które oddziałuje inwestycja w wyniku rozwoju przedsiębiorczości, turystyki i zwiększenia liczby miejsc pracy.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.