Zachodnia obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59
Przedmiotem projektu była budowa obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 Giżycko – Ryn – Mrągowo – Nawiady – Rozogi. Inwestycja połączyła drogę krajową nr 16 (zachodnia granica – Iława – Ostróda – Olsztyn – Ełk – wschodnia granica) z drogą krajową nr 59 (Giżycko – Mrągowo) i wyprowadziła ruch samochodowy poza obszar zurbanizowany miasta.
W wyniku realizacji projektu powstała obwodnica o długości 6,58 km Droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę i dodatkowe pasy do wyprzedzania. Szerokość zewnętrznych pasów ruchu wynosi 3,5 m, a pasa dodatkowego 3 m.
Projekt objął:
- budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 59 o parametrach drogi klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) 2 + 1, spełniającego funkcję obwodnicy Mrągowa,
- budowę połączeń nowo projektowanej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez budowę skrzyżowań drogowych.
- budowę nowych obiektów inżynierskich, w tym: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
- przebudowę równoległych dróg dojazdowych,
- przebudowę i zabezpieczenie kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z drogą;
- budowę oświetlenia na skrzyżowaniach,
- budowę kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiorników infiltracyjno-oczyszczających,
- budowę ekranów akustycznych.
Inwestycja została zrealizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia infrastruktury technicznej. Realizacja projektu obejmowała również budowę połączeń nowej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez:
- budowę skrzyżowań,
- budowę ok. 2,3 km dróg dojazdowych,
- obiektów inżynierskich: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
- przebudowę i zabezpieczenie kolidujących z inwestycją urządzeń infrastruktury technicznej,
- budowę oświetlenia skrzyżowań oraz ekranów akustycznych,
- wyburzenie obiektów budowlanych znajdujących się w liniach rozgraniczających teren.
Ponadto zaprojektowany i wykonany został system urządzeń ochronnych zabezpieczających środowisko, w tym urządzenia do podczyszczania wód opadowych, przejścia dla małych i dużych zwierząt oraz ekrany akustyczne, chroniące okoliczną zabudowę przed nadmiernym hałasem.
Cele projektu
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności komunikacyjnej, zwiększenie jakości i spójności powiązań komunikacyjnych. Realizacja celu głównego przyczyniła się do poprawy spójności wewnętrznej regionu i zwiększenia jego atrakcyjności ekonomicznej, a w konsekwencji miała wpływ na wzrost konkurencyjności miasta Mrągowa, całego województwa, a pośrednio całego obszaru Polski Wschodniej, jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Realizacja celu głównego była powiązana z celami cząstkowymi, takimi jak:
- poprawa powiązań z krajowym i międzynarodowym układem transportowym,
- poprawa dostępności centrów rozwojowych regionu – obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu,
- udrożnienie ciągów drogowych DK 16 i DK 59,
- poprawa bezpieczeństwa drogowego,
- wpływ na rozwój lokalny regionu,
- wzrost atrakcyjności gospodarczej miasta Mrągowo, województwa warmińsko-mazurskiego i Polski Wschodniej.
Kto korzysta dzięki realizacji projektu
Bezpośrednimi odbiorcami projektu są użytkownicy nowo wybudowanej obwodnicy i udrożnionego układu drogowego w centrum miasta, do których zaliczają się mieszkańcy Mrągowa, województwa warmińsko-mazurskiego i całej Polski, korzystający z infrastruktury drogowej.
Pośrednimi beneficjentami projektu są wszyscy mieszkańcy regionu i obszaru Polski Wschodniej, korzystający ze wzrostu konkurencyjności obszarów, na które oddziałuje inwestycja w wyniku rozwoju przedsiębiorczości, turystyki i zwiększenia liczby miejsc pracy.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.