Przebudowa ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku
Projekt zakłada przebudowę ul. Gen. Kleeberga w Białymstoku na odcinku od granicy Białegostoku z kierunku Warszawy do skrzyżowania z ul. Gen. Maczka i Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Jest jednym z elementów budowy miejskiej trasy ruchu przyśpieszonego (tzw. Trasy Generalskiej). Ideą powstania obwodnicy miasta jest umożliwienie szybszego, bezpieczniejszego i nieuciążliwego dla środowiska oraz mieszkańców miasta ruchu tranzytowego w granicach Białegostoku.
Realizacja projektu, wraz z budową kolejnych odcinków trasy biegnącej ulicami: Gen. Kleeberga, Gen. Maczka, Gen. Andersa i jej przedłużeniem do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, pozwoli na połączenie ciągiem dróg krajowych tras tranzytowych biegnących do dwóch przejść granicznych w Budzisku i Bobrownikach.
W wyniku działań podjętych w ramach przebudowy ulica Gen. Kleeberga będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dodatkowo w celu zapewnienia prawidłowej dostępności przewidziano po obu stronach ulicy drogi zbiorcze. Na całej długości jezdni przewidziano funkcjonowanie komunikacji zbiorowej. Wybudowane zostaną chodniki oraz ścieżka rowerowa.
Zakres projektu obejmuje:
-
budowę nowej nawierzchni ulicy dwujezdniowej oraz dostosowanie jej do parametrów ruchu przyspieszonego,
-
budowę nawierzchni chodników, ścieżki rowerowej i zatok autobusowych,
-
budowę nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej, tj. kanałów deszczowych i sanitarnych, sieci wodociągowej,
-
budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego,
-
budowę sygnalizacji świetlnych,
-
budowę nowych węzłów komunikacyjnych:
-
jednopoziomowe skrzyżowanie ul. Gen. Kleeberga z ul. Kołłątaja i Przędzalnianą,
-
dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Gen. Kleeberga z ul. Narodowych Sił Zbrojnych,
-
wiadukt nad torami PKP relacji Białystok – Ełk, gdzie obok istniejącego wiaduktu znajdować się będzie nowy wiadukt dla prawej jezdni, wraz z chodnikiem obsługującym ruch pieszy i rowerowy.
Cel i planowane rezultaty
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych regionu północno-wschodniej Polski z krajowym i międzynarodowym układem transportowym.
Miasto Białystok boryka się z licznymi problemami w zakresie transportu drogowego dotyczącymi zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta. Niedostateczna liczba nowych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej jest słabym punktem w tzw. dobrym gospodarowaniu i decyduje o niskiej atrakcyjności inwestycyjnej miasta.
Realizacja projektu przyczyni się m.in. do:
-
zmniejszenia zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego,
-
likwidacji utrudnień dla pieszych,
-
likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych,
-
zmniejszenia degradacji pojazdów,
-
obniżenia kosztów utrzymania dróg,
-
poprawy płynności przejazdu,
-
obniżenia emisji zanieczyszczeń i hałasu.
Kto skorzysta dzięki projektowi
Mieszkańcy Białegostoku i gmin ościennych oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane w pobliżu drogi. Beneficjentami pośrednimi projektu będą wszystkie osoby przejeżdżające przez miasto, w tym zwłaszcza uczestnicy ruchu tranzytowego na trasie Warszawa – Budzisko i Warszawa – Bobrowniki oraz ruchu turystycznego w kierunku Pojezierza Suwalskiego.
Zdjęcia: Mateusz Hołownia, UM Białystok
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.