Budowa autostrady A-1, odcinek Toruń-Stryków
Odcinek autostrady A1 między Kowalem a Strykowem liczy nieco ponad 75 km. W naturalny sposób wchodzi w skład projektu priorytetowego „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”.. W Polsce autostrada A1 pełni funkcję głównego ciągu komunikacyjnego kraju na osi północ – południe usprawniając komunikację pomiędzy miastami takimi jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Opisywana inwestycja składa się z czterech odcinków realizacyjnych- Kowal – Sójki- Sójki – Kotliska- Kotliska – Piątek – Piątek – Stryków. Pierwszy odcinek realizacyjny: Kowal – Sójki ma 29,95 km długości. Bierze swój początek w okolicach Kowala i biegnie przez; gminy; Kowal, Baruchowo, Lubień Kujawski, na krótkim odcinku wchodząc na teren gminy Gostynin w województwie mazowieckim. Dalej przebiega przez województwo łódzkie i teren gmin; Łanięta i Strzelce w powiecie kutnowskim. Drugi odcinek: Sójki – Kotliska liczy sobie 15,2 km i biegnie przez gminy; Strzelce, Oporów, Kutno i Krzyżanów w powiecie kutnowskim. Trzeci odcinek: Kotliska – Piątek ma 9 km długości usytuowany jest na terenie powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Czwarty odcinek: Piątek – Stryków ma 21 kilometrów i biegnie przez powiaty; łęczycki, łowicki i zgierski. Opisywana trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku zostały wybudowane trzy węzły drogowe; Kutno Północ (A1/DK60), Kutno Wschód (A1/DK92) i Piątek (A1/DW703), a ponadto powstały 3 pary miejsc obsługi podróżnych: „Lubień Płn.”, „Lubień Płd.”, „Strzelce Płn.”, „Strzelce Płd.” i „Głowno Wsch” i „Głowno Zach.” Na całym odcinku przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe, które znajdowały się na trasie inwestycji. Dbałość o środowisko jest niezwykle ważnym aspektem. Oprócz przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd jest odparowywana do atmosfery. Posadzono tysiące drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian a skarpy i tereny sąsiadujące z jezdnią obsiane zostały trawą. Za bezpieczeństwo podróżujących odpowiadają takie urządzenia takie jak; bariery ochronne, telefony alarmowe, elementy oznakowania poziomego i pionowego, ogrodzenie drogi, zjazdy awaryjne, przejazdy awaryjne. Aby nowa droga mogła funkcjonować konieczne było wybudowanie skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element skomplikowanej infrastruktury nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat O skali trudności przedsięwzięcia świadczy fakt, że aby ruszyć z pracami budowlanymi autostrady, trzeba było przebudować liczne instalacje kolidujące z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne, wodociągi, a nawet rurociągi naftowe. Podstawowe parametry techniczne: Klasa drogi – A Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy. Szerokość pasa ruchu – 3,75m. Maksymalna dozwolona prędkość – 140 km/h. Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu. Nawierzchnia bitumiczna. Obiekty inżynierskie: Na odcinku Kowal – Stryków powstało 113 większych obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów autostradowe, a także mniejszych przejazdów i przepustów. Ochrona środowiska: Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt w tym duże – górne, a także ekrany dźwiękochłonne.”
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.