Budowa autostrady A-1, odcinek Toruń-Stryków
Odcinek autostrady A1 między Kowalem a Strykowem liczy nieco ponad 75 km. W naturalny sposób wchodzi w skład projektu priorytetowego „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”.. W Polsce autostrada A1 pełni funkcję głównego ciągu komunikacyjnego kraju na osi północ – południe usprawniając komunikację pomiędzy miastami takimi jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Opisywana inwestycja składa się z czterech odcinków realizacyjnych- Kowal – Sójki- Sójki – Kotliska- Kotliska – Piątek – Piątek – Stryków. Pierwszy odcinek realizacyjny: Kowal – Sójki ma 29,95 km długości. Bierze swój początek w okolicach Kowala i biegnie przez; gminy; Kowal, Baruchowo, Lubień Kujawski, na krótkim odcinku wchodząc na teren gminy Gostynin w województwie mazowieckim. Dalej przebiega przez województwo łódzkie i teren gmin; Łanięta i Strzelce w powiecie kutnowskim. Drugi odcinek: Sójki – Kotliska liczy sobie 15,2 km i biegnie przez gminy; Strzelce, Oporów, Kutno i Krzyżanów w powiecie kutnowskim. Trzeci odcinek: Kotliska – Piątek ma 9 km długości usytuowany jest na terenie powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Czwarty odcinek: Piątek – Stryków ma 21 kilometrów i biegnie przez powiaty; łęczycki, łowicki i zgierski. Opisywana trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku zostały wybudowane trzy węzły drogowe; Kutno Północ (A1/DK60), Kutno Wschód (A1/DK92) i Piątek (A1/DW703), a ponadto powstały 3 pary miejsc obsługi podróżnych: „Lubień Płn.”, „Lubień Płd.”, „Strzelce Płn.”, „Strzelce Płd.” i “Głowno Wsch” i “Głowno Zach.” Na całym odcinku przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe, które znajdowały się na trasie inwestycji. Dbałość o środowisko jest niezwykle ważnym aspektem. Oprócz przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd jest odparowywana do atmosfery. Posadzono tysiące drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian a skarpy i tereny sąsiadujące z jezdnią obsiane zostały trawą. Za bezpieczeństwo podróżujących odpowiadają takie urządzenia takie jak; bariery ochronne, telefony alarmowe, elementy oznakowania poziomego i pionowego, ogrodzenie drogi, zjazdy awaryjne, przejazdy awaryjne. Aby nowa droga mogła funkcjonować konieczne było wybudowanie skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element skomplikowanej infrastruktury nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat O skali trudności przedsięwzięcia świadczy fakt, że aby ruszyć z pracami budowlanymi autostrady, trzeba było przebudować liczne instalacje kolidujące z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne, wodociągi, a nawet rurociągi naftowe. Podstawowe parametry techniczne: Klasa drogi – A Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy. Szerokość pasa ruchu – 3,75m. Maksymalna dozwolona prędkość – 140 km/h. Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu. Nawierzchnia bitumiczna. Obiekty inżynierskie: Na odcinku Kowal – Stryków powstało 113 większych obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów autostradowe, a także mniejszych przejazdów i przepustów. Ochrona środowiska: Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt w tym duże – górne, a także ekrany dźwiękochłonne.”
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.