The title of the project
Modernization of the Świnoujście-Szczecin Fairway to the Depth of 12,5 m
category
Name of the beneficiary
Maritime Office in Szczecin
Project value
1 963 749 434,16 zł
Co-financing from the EU
1 557 322 494,14 zł
Voivodeship
zachodniopomorskie
County
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
action
3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
fund
Fundusz Spójności
perspective
2014 - 2020
Projekt obejmował wykonanie prac w zakresie:
- pogłębienia toru do 12,5 m z równoczesnym jego poszerzeniem (w tym wykonanie mijanek) na odcinkach prostych oraz z odpowiednimi poszerzeniami na łukach i na odcinkach przejściowych w dnie wraz z niezbędnymi korektami geometrii toru wodnego (ok. 62 km) – na odcinku o dł. 1 900 m w Przekopie Mieleńskim tor wodny został nieposzerzony – szerokość toru w dnie pozostała niezmieniona i wynosi 90 m);
- przebudowy (regulacji) skarp brzegowych bez umocnień;
- niwelacji dna w strefie Świnoujścia (od proj. km ~5+134 do km ~16+640, obejmująca m.in. Kanał Mieliński i Kanał Piastowski) – ze względu na układ batymetryczny wykazujący znaczne lokalne przegłębienia w dnie toru;
- budowy i przebudowy umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą; dotyczy to umocnienia skarp podwodnych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego oraz umocnienia skarpy obrotnicy Orli Przesmyk;
- przebudowy sieci branżowych w miejscach kolizji z modernizacją toru;
- pogłębienia i poszerzenia obrotnic statków:
-
- na wysokości Polic,
- przy Przesmyku Orlim na przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego,
- w Porcie Szczecin
- na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego.
Projekt obejmował również:
- przystosowanie i modernizację istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego oraz modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego,
- budowę dwóch sztucznych wysp wraz ze zlokalizowanymi na nich przystaniami, na Zalewie Szczecińskim niezbędnych do zdeponowania urobku wydobytego podczas prac pogłębiarskich związanych z modernizacją toru wodnego;
- pozyskanie gruntów pod budowle, konieczne rozbiórki kolidujących obiektów istniejącego zagospodarowania, wykonanie wycinek drzew i krzewów oraz ewentualnych wylesień.
Zakresem projektu objęto również odcinek Kanału Grabowskiego o długości ok. 0,43 km.
Realizacja Projektu spowodowała osiągnięcie następujących celów:
- udrożnienie toru wodnego dla statków o większej ładowności i zanurzeniu,
- poprawę bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym,
- usprawnienie nawigacji statków po torze wodnym i zwiększenie przepustowości toru spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na torze wodnym,
- poprawę stanu funkcjonalnego i technicznego obiektów wchodzących w skład Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, którego efektem jest umożliwienie pracownikom niezakłóconego i optymalnego wykonywania zadań związanych z utrzymaniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
Projekt realizowany był w latach 2016-2022.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.