Rozbudowa i przebudowa DK 94 w Sosnowcu - Etap I Rozbudowa skrzyżowania DK 94 z ul. Długosza
Rozbudowa i przebudowa DK 94 w Sosnowcu – Etap I Rozbudowa skrzyżowania DK 94 z ul. Długosza
Stan przed przebudową:
Konieczność przebudowy DK94 w granicach Sosnowca wynika z jej niedostosowania do funkcji jakie pełni w układzie drogowym kraju, regionu i miasta a także do aktualnych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne.
Skrzyżowanie DK94 z ul. Długosza było jednopoziomowe, z sygnalizacją świetlną (zdjęcie nr 1). Stanowi ono „wąskie gardło” zarówno na trasie głównej jak i w połączeniach wewnętrznych w obrębie miasta i konurbacji górnośląskiej, a tym samym spowodowało to wyczerpywanie się jego przepustowości na tym odcinku.
Stan po realizacji projektu:
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności do miasta – DK94 jest najważniejszym ciągiem komunikacyjnym łączącym Sosnowiec ze wsch. częścią województwa śląskiego i dalej z Małopolską, Podkarpaciem i Lubelszczyzną.
Kolejnym celem projektu jest zintegrowanie infrastruktury drogowej m. Sosnowca z głównymi ciągami komunikacyjnymi w TEN-T poprzez realizację odcinka DK94 dla zapewnienia płynnego przepływu ruchu pomiędzy drogami przebiegającymi przez Sosnowiec a pozamiejskimi ciągami TEN-T.
Cele szczegółowe:
- poprawa jakości podróży – zwiększenie płynności podróżowania (ok. 46%), zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów (ok. 3,8%) i poprawa warunków BRD (ograniczenie kosztów zdarzeń drogowych o ok. 23%)
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń (o ok. 12%) oraz ograniczenie oddziaływania na klimat (ok. 8%)
Ponadto projekt pozwoli na:
- ograniczenie zatorów komunik. poprzez eliminację ograniczeń przepustowości na odcinku DK94 i tym samym zwiększenie dostępności do ciągów TEN-T,
- stymulację lokalnej gospodarki, wzrost konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej obszaru miasta.
Oszacowany stopień realizacji celów mierzalnych jest pochodną skalkulowanych oszczędności w kosztach eksploatacji, zanieczyszczeń i użytkowników zawartej w SW (por. załącznik).
Projekt jest komplementarny ze Strategią UE dla regionu Morza Bałtyckiego, wpisuje się w:
- cel „Ocalenie morza”, cel cząstkowy „Bogata i zdrowa dzika fauna i flora”, zagadnienie priorytetowe „Zagrożenia – Ograniczenie stosowania i oddziaływania substancji niebezpiecznych” – projekt poprawia gospodarkę ściekową,
- cel „Zwiększenie dobrobytu”, cel cząstkowy „Przystosowanie się do zmiany klimatu, zapobieganie ryzyku i zarządzanie ryzykiem” – m.in. dzięki zmniejszeniu emisji gazów ciepl.
Projekt przyczynia się do realizacji polityki równości szans – dzięki poprawie BRD łatwiejsze będzie poruszanie się po drodze i uczestnictwo w ruchu drogowym osób niepełnosprawnych.
Ponad to celami szczegółowymi inwestycji są:
- zwiększenie przepustowości układu drogowego,
- poprawa warunków i BRD,
- zmniejszenie oddziaływań i uciążliwości ruchu drogowego (szczególnie ruchu tranzytowego),
- poprawa spójności i dostępności komunikacyjnej.
W celu osiągnięcia planowanych celów w ramach realizacji projektu zrealizowano wykonanie m.in.:
- rozbudowę istniejącego skrzyżowania jednopoziomowego dróg DK-94 (al. Zagłębia Dąbrowskiego) z DP-7623S (ul. Jana Długosza) na skrzyżowanie dwupoziomowe z rondem w ciągu drogi powiatowej,
- przebudowę drogi krajowej 94 od skrzyżowania z drogą powiatową 7623S do łącznicy węzła „Zuzanny” na odcinku ok. 565m oraz od skrzyżowania na odcinku ok.745m. Łączna długość przedmiotowego odcinka wynosi ok.1310,00m,
- przebudowę drogi powiatowej 7623S po stronie zachodniej DK-94 na odcinku długości ok.210m i odcinku ok.120 m po stronie wschodniej (do miejsca pierwszej zabudowy); łącznie długość odcinka objętego przebudową wyniesie ok.330m
- budowę łącznic bezpośrednich NW, SE umożliwiających zjazd z DK-94 poprzez pasy wyłączenia,
- budowę łącznic bezpośrednich NE, SW umożliwiających włącznie do DK-94 poprzez pas włączenia,
- przebudowę zjazdów publicznych z DK-94 w nawiązaniu do nowoprojektowanej geometrii poziomej i pionowej,
- budowę zabezpieczeń akustycznych,
- zabezpieczenie i przebudowę sieci uzbrojenia terenu.
Terminy:
Termin odbioru końcowego: 26 marzec 2021 r.
Wydane zaświadczenie uprawniające do rozpoczęcia użytkowania 17 maja 2021 r.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.