PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH SKARBOWO- CELNYCH (PUESC)
Projekt „Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)” dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, Działanie nr 2.1„Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”. Projekt realizowany jest w formule programu.
Celem projektu jest poszerzenie zakresu spraw w obszarze celnym i akcyzowym, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną.
W ramach projektu prowadzona jest modernizacja Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) – budowa nowych i ulepszenie dotychczasowych komponentów SISC oraz dostarczenie infrastruktury i sprzętu na potrzeby przejść granicznych i hurtowni danych.
Modernizowanym elementem SISC jest Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – portal usługowy puesc.gov.pl, który zapewnia dwustronną i bezpieczną komunikację z klientami KAS, udostępniając elektroniczne usługi publiczne Krajowej Administracji Skarbowej w takich obszarach jak:
- import, eksport i tranzyt towarów,
- obrót wyrobami akcyzowymi,
- przewóz towarów objętych systemem monitorowania,
- statystyka obrotu handlowego towarami między państwami Unii Europejskiej.
Dla kogo
Projekt PUESC jest skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców i osób fizycznych, którzy dokonują obrotu towarowego z zagranicą, w tym przekraczają granicę zewnętrzną Unii Europejskiej oraz działają w obszarze akcyzowym. Są to:
- wszyscy przedsiębiorcy polscy i zagraniczni, którzy realizują w Polsce odprawy celne,
- przedsiębiorcy i osoby fizyczne, którzy przekraczają granicę zewnętrzną UE,
- przedsiębiorcy, którzy obracają wyrobami akcyzowymi innymi niż wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- podatnicy, którzy nabywają wewnątrzwspólnotowo i importują samochody osobowe oraz przedsiębiorcy obracający wyrobami akcyzowymi, które są obowiązkowo oznaczane znakami akcyzy.
Korzyści
Cyfryzacja usług ma zwiększyć wygodę i przyspieszyć procesy biznesowe realizowane przez przedsiębiorców i obywateli – jako klientów KAS. Umożliwi załatwianie spraw elektronicznie lub – przy ograniczeniu konieczności bezpośredniego kontaktu z KAS – zdalnie, niezależnie od miejsca pobytu czy prowadzonej działalności i rodzaju zastosowanej technologii.
Elektroniczne usługi publiczne KAS w Projekcie PUESC
W ramach projektu planuje się wdrożenie nowych i ulepszonych e-usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej związanych z:
- odprawami celnymi – z uwzględnieniem nowych wymagań unijnych oraz konieczności ujednolicenia, elektronizacji i usprawnienia obsługi klienta przez różne służby uczestniczące w procesie, przy jednoczesnym wsparciu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa obrotu towarowego i ochrony rynku,
- przekraczaniem granicy – w oparciu o maksymalną automatyzację i elektronizację, co pozwoli realizować proces szybko, sprawnie, zgodnie z oczekiwaniami klientów i współczesnymi standardami technologicznymi, przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa zewnętrznej granicy UE,
- obsługą administracyjną klienta, m.in. w zakresie umożliwienia działalności, rozliczenia procedur specjalnych, wydawania decyzji, jak również w sprawach związanych z podatkiem akcyzowym – przy wykorzystaniu transakcyjnych, spersonalizowanych kanałów komunikacji elektronicznej.
Zmodernizowane e-usługi usprawnią obsługę klientów KAS w tych obszarach i poszerzą zakres spraw możliwych do załatwienia w formie elektronicznej. Zapewnią one klientom:
- sprawną obsługę na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznej wymiany danych oraz automatycznej identyfikacji pojazdów i sterowania ruchem (usługa Cyfrowa granica),
- złożenie zawiadomienia o zamiarze pojawienia się na granicy i przekazanie wyprzedzających danych o osobach i towarach (usługa Awizacja); umożliwi to po stronie KAS wstępne przygotowanie odprawy i skrócenie klientowi czasu oczekiwania na przejściu granicznym oraz pozwoli na ponowne wykorzystanie przekazanych danych w dalszej obsłudze celnej,
- mechanizmy wymiany i reużywalności danych między organami KAS a partnerami KAS oraz klientami, jak też koordynację wspólnych kontroli dla podniesienia jakości i przyspieszenia obsługi klienta (usługa Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą),
- realizację odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (usługa Cyfrowa odprawa zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym),
- złożenie elektronicznego rozliczenia procedury specjalnej oraz umożliwienie organom KAS zarządzania rozliczaniem tych procedur z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych (usługa Rozliczanie procedur specjalnych),
- elektroniczną obsługę wydawania, zmian i cofania decyzji, pozwoleń, zezwoleń i zaświadczeń, w tym zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (usługa e-Decyzje),
- elektroniczną obsługę nabywania i rozliczania znaków akcyzy – banderol (usługa e-Banderole),
- przemieszczanie wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem elektronicznych dokumentów (usługa e-Przemieszczanie),
- elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku dotyczącego akcyzy przy rejestracji samochodu osobowego (usługa e-Wsparcie rejestracji samochodów osobowych),
- elektroniczne dostarczanie dokumentów, które będą wykorzystane w procesach realizowanych w ramach e-usług udostępnionych na portalu PUESC (usługa e-Dokumenty),
- uregulowanie należności w formie płatności elektronicznych online w czasie rzeczywistym (usługa e-Płatności).
Po szczegółowe informacje o elektronicznych usługach skarbowo-celnych dostępnych na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych zapraszamy do serwisu Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej www.puesc.gov.pl. Dowiesz się, z jakich usług elektronicznych możesz skorzystać i w jaki sposób to zrobić. Uzyskasz także szereg przydatnych informacji z obszaru cła i akcyzy.
Kontakt
Jeżeli chciałbyś podzielić się spostrzeżeniami na temat nowych rozwiązań udostępnionych na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych oraz na temat opublikowanych w serwisie informacji, napisz na adres e-mail: redakcja.puesc@mf.gov.pl.
Pliki do pobrania
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.