Budowa przystanku osobowego Kraków Sanktuarium na linii nr 94 wraz z infrastrukturą komunikacyjną
Realizacja projektu umożliwiła zorganizowanie zintegrowanego węzła przesiadkowego, który dał możliwość dogodnej przesiadki podróżnym. Węzeł przesiadkowy stał się ważnym elementem układu komunikacyjnego w tym rejonie i pełni obecnie także funkcję przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Korzystają z niego również pielgrzymi przybywający do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach oraz Centrum Jana Pawła II.
Projekt obejmował budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 200 m każdy. Perony na całej swojej długości mają stałą szerokość, co zwiększa komfort podróżnych znajdujących się na peronie. Wyposażenie peronów obejmuje: wiaty, ławki, kosze na śmieci, elementy informacji wizualnej – tablice informacyjne, gabloty (jako elementy wiat), ogrodzenie, a także system monitoringu.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, przystanek został wyposażony w urządzenia telewizji przemysłowej, które umożliwią obserwację i rejestrację obrazów przy peronach.
Dojście do peronów odbywa się dwoma kładkami dla pieszych, windami, schodami stałymi, schodami ruchomymi i chodnikami.
Kładka południowa umożliwia przejście z peronów bezpośrednio na układ komunikacyjny Centrum Jana Pawła II. Podróżujący mają również możliwość bardzo szybkiego przejścia w kierunku C.H. Zakopianka – dzięki budowie schodów stałych, schodów ruchomych w dwóch kierunkach oraz windzie.
Kładka północna umożliwia podróżnym dojście z peronów do Centrum Jana Pawła II, jednocześnie umożliwia przejście do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Zejście z kładki w kierunku zachodnim schodami stałymi bądź windą, prowadzi w inne miejsca handlowe C.H. Zakopianka.
W ramach projektu zrealizowany został również parking samochodowy w systemie otwartym (bez urządzeń kontrolujących ruch) dla osób niepełnosprawnych, który znajduje się przy zejściu z kładki południowej. Taka lokalizacja parkingu poprawiła dostęp osobom niepełnosprawnym do przystanku osobowego Kraków Sanktuarium, jak również dostęp do Centrum Jana Pawła II oraz Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Na parkingu zlokalizowano 11 miejsc postojowych. Przy parkingu zrealizowano chodniki pozwalające na bezpośrednie dojście z parkingu do projektowanej kładki oraz do C.H. Zakopianka.
Po zachodniej stronie przystanku, zlokalizowane są parkingi rowerowe o łącznej liczbie 36 miejsc postojowych.
W ramach projektu, zostało wykonane również zabezpieczenie zabytkowego przyczółka dawnej wąskotorowej kolejki technologicznej Krakowskich Zakładów Sodowych, który powstał po 1918 r., w okresie intensywnej rozbudowy zakładu. Przyczółek wiaduktu kolejowego został zagospodarowany, poprzez włączenie go do aranżacji peronów dla podróżnych oraz jako punkt widokowy na panoramę Krakowa z poziomu Sanktuarium Jana Pawła II.
Przystanek Kraków Sanktuarium, wpisuje się w rozwiązania służące poprawie jakości życia mieszkańców pozwalając obsłużyć duże potoki podróżnych, występujące w szczególności w okresach uroczystości religijnych. Wzrost atrakcyjności transportu zbiorowego powinien skłonić część podróżnych do rezygnacji z samochodów indywidualnych, co w efekcie pozytywnie wpłynie na warunki ruchu na okolicznym układzie drogowym i zmniejszy emisję zanieczyszczeń do środowiska pochodzących od transportu.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.