Pewny Start z Wolną Strefą
Dzieci trzeba słuchać…
– …i rozmawiać z nimi. Inaczej, prędzej czy później pojawiają się problemy – mówi Beata Zawada, dyrektor sieci klubów dla dzieci i młodzieży „Wolna Strefa”, od wielu lat prowadzonych w regionie świętokrzyskim przez kieleckie Stowarzyszenie „Nadzieja Rodzinie”. Słuchanie i rozmowa o ważnych sprawach, bycie „dla” młodych podopiecznych, a przy okazji nauka, odkrywanie w sobie różnych talentów i wreszcie wspólna zabawa – na tym opierał się projekt „Pewny start z Wolną Strefą”, realizowany w klubach przez dwa lata. Przedsięwzięcie było finansowane z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2014 – 2020.
– Kluby „Wolna Strefa” to od wielu lat stały element w działalności Stowarzyszenia. Na terenie całego województwa jest ich dwadzieścia – mówi Beata Zawada. – Nasze placówki mają charakter otwarty, więc przychodzi każdy, kto chce wartościowo spędzić czas wolny. Dzieci i młodzież mogą uczestniczyć w ciekawych zajęciach, rozwijać swoje pasje i zainteresowania, uczyć się grać na instrumentach, próbować swoich sił w fotografii, w plastyce, w sporcie czy nadrabiać zaległości w nauce. Dzięki wspólnemu spędzaniu czasu możemy się wzajemnie poznawać, budować pozytywne relacje i zaufanie. Wtedy pojawia się szansa, że w przypadku, gdy w życiu młodego człowieka zdarzą się negatywne historie, dowiemy się o tym i będziemy mogli zaradzić problemom.
Czego oczekują młodzi ludzie? – Przede wszystkim rozmowy – dodaje Beata Zawada. – Wysłuchania tego, co mają do powiedzenia. Poświęcenia im czasu. Bo w domach rodzinnych z tym czasem i z tym słuchaniem jest bardzo różnie. Dlatego w naszych Klubach zatrudniamy wykształconych i dobrze przygotowanych do pracy wychowawców. Są to ludzie z pasjami, którzy są w stanie skupić wokół siebie grupy dzieci i młodzieży, pomagać im w trudnych chwilach, ale także cieszyć się razem z nimi ze wszystkich radosnych wydarzeń mających miejsce w ich życiu.
– Pomysł na projekt nie pojawił się nagle, był naturalnym rozwinięciem tego, co od wielu lat dzieje się w „Wolnej Strefie”. Chcieliśmy nadać nową jakość temu, jak funkcjonują kluby i rozszerzyć ich ofertę – informuje Daria Szczepańczyk ze Stowarzyszenia „Nadzieja Rodzinie”, koordynator projektu „Pewny start z Wolną Strefą”. – Wsparciem objęte były wybrane dzieci i młodzież z dziewiętnastu placówek. 240 osób z blisko 800, które w sumie przychodzą do naszych klubów.
„Pewny start z Wolną Strefą” składał się z kilku komponentów. Pierwszym była profilaktyka społeczna, a więc z jednej strony zapobieganie problemom, a z drugiej nauka dobrych zachowań. Formuła i tematyka zająć była dostosowana do wieku uczestników. Młodzież uczyła się m. in. bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni, radzenia sobie w sytuacjach stresowych, współpracy w grupie i nawiązywania zdrowych relacji, rozwiązywania konfliktów i umiejętności reagowania na przemoc, asertywności wobec uzależnień. – Na zajęciach pojawiały się również takie tematy jak HIV czy AIDS, bo i takie kwestie dotyczą dziś młodych ludzi, bez względu na to w jakim domu dorastają – wyjaśnia Daria Szczepańczyk. – Tematy zajęć wynikły z codziennych doświadczeń naszych wychowawców, pracujących w klubach.
Młodzież miała także zajęcia z psychologiem, który przede wszystkim uczył jak budować poczucie własnej wartości, jak pracować nad sobą, jak poznawać i rozwijać swoje zalety i jak niwelować wady. Uczestnicy projektu spotykali się także z doradcą zawodowym, który pokazywał możliwe ścieżki kariery i tłumaczył, jak wielki wpływ na sukces zawodowy mają decyzje podejmowane w młodości.
„Pewny start z Wolną Strefą” obejmował także blok zajęć edukacyjnych: z języka angielskiego, matematyki i informatyki. – Ta część projektu okazała się strzałem w dziesiątkę. Angielski i matematyka cieszyły się ogromnym zainteresowaniem – opowiada Daria Szczepańczyk. – To przede wszystkim zasługa świetnych wykładowców. Młodzi, pełni zapału nauczyciele tak prowadzili zajęcia, że dzieci po prostu do nich lgnęły. Efekty były bardzo dobre, wiele dzieciaków wyraźnie podciągnęło oceny w szkole.
Z kolei w ramach zajęć socjoterapeutycznych, które wypełniały czas wolny dzieci i młodzieży, organizowane były atrakcyjne wycieczki i wyjazdy edukacyjne, np. do Krakowa. Socjoterapia to także: wyjścia na basen, ergoterapia (zajęcia plastyczne i techniczne rozwijające motorykę i zdolności manualne), choreoterapia (taniec) i hipoterapia (jazda konna). – Bardzo ważna była ciągłość wszystkich zajęć, to że nie były jakimś doraźnym działaniem. Projekt trwał dwa lata i przez ten czas wychowawcy mogli nawiązać dobry kontakt z każdym młodym człowiekiem, wypracować schematy współpracy. To wszystko przełożyło się na pozytywne efekty ich pracy – podkreśla Daria Szczepańczyk.
Z projektu skorzystali także rodzice i opiekunowie. W każdej z siedmiu gmin, w których realizowano projekt, przy klubach Wolna Strefa powstały Punkty Wsparcia Rodziny. Zatrudnieni w nich pedagodzy, psycholodzy i prawnicy pomagali rodzicom oraz osobom z najbliższego otoczenia dzieci i młodzieży. -Punkty okazały się bardzo potrzebne. Dorośli miewają trudności w relacjach z dziećmi, pojawiają się specyficzne problemy wychowawcze związane z dorastaniem, czasami ryzykowne zachowania młodych ludzi, z którymi rodzice nie potrafią sobie poradzić czy wręcz ich nie zauważają. A czasami potrzebna jest zwyczajnie rada kogoś „z zewnątrz” jak zorganizować codzienne funkcjonowanie rodziny – mówi Daria Szczepańczyk. – Punkty funkcjonują po zakończeniu projektu, bo jest duże zapotrzebowanie na takie usługi.
O projekcie
Projekt „Pewny start z Wolną Strefą” był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2014-2020 przez kieleckie Stowarzyszenie „Nadzieja Rodzinie” w partnerstwie z Gminą Pierzchnica, na obszarze siedmiu świętokrzyskich gmin: Pierzchnica, Chmielnik, Miedziana Góra, Mniów, Busko-Zdrój, Pińczów, Kielce. Rdzeniem projektu były zajęcia, spotkania i warsztaty dla 240 dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 17 lat. Odbywały się w klubach „Wolna Strefa”, prowadzonych przez Stowarzyszenie, a działających na terenie każdej z gmin. W sumie w projekcie zrealizowano 15 260 godzin indywidualnego poradnictwa specjalistycznego, 6270 godzin zajęć edukacyjnych, 4508 godzin poradnictwa dla rodzin i grup wsparcia, 9936 godzin zajęć socjoterapeutycznych animujących czas wolny. Z porad pedagogów, psychologów i prawników skorzystało ponad 90 rodziców i opiekunów młodych ludzi. Projekt był realizowany przez dwa lata, od początku 2017 r. do końca 2018 r., a jego budżet wynosił ponad 3 mln 860 tys. zł
Źródło: Artykuł z periodyku „Świętokrzyski kompas unijny”, wydawanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.