Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
image
tytuł projektu

Zakup lokomotyw trakcyjnych do wykonywania transportu intermodalnego w formule ROSCO

kategoria
nazwa beneficjenta
RAIL CAPITAL PARTNERS SP. Z O.O.
wartość projektu
210 747 394,14 zł
dofinansowanie z UE
82 260 867,30 zł
Województwo
projekt ogólnopolski
Powiat
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
działanie
3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
fundusz
Fundusz Spójności
perspektywa
2014 - 2020

Cel projektu

Projekt planowany do realizacji przez Wnioskodawcę ma charakter zakupowy. Głównym celem projektu jest zakup 12 fabrycznie nowych lokomotyw trakcyjnych, wyposażonych w dojazdowy moduł spalinowy,  umożliwiających realizację przewozów intermodalnych. Zakupione w ramach projektu lokomotywy, Wnioskodawca będzie odpłatnie udostępniał (dzierżawił) na warunkach rynkowych przewoźnikom wykonującym przewozy intermodalne (model ROSCO). Należy podkreślić, że na obecnym etapie Spółka nawiązała kontakt i podpisała listy intencyjne na wynajem lokomotyw objętych przedmiotem projektu z przewoźnikami branżowymi, co wskazuje na wysokie zainteresowanie i zapotrzebowanie rynkowe na planowany do zrealizowania przez Spółkę projekt.

Założenia projektu i tryb jego realizacji oraz późniejszej eksploatacji (ROSCO) wpisuje się w założenia Działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Obecna sytuacja w branży

Mimo dynamicznego wzrostu w branży przewozów intermodalnych w ostatnich latach, transport intermodalny w Polsce jest wciąż mniej konkurencyjny niż w pozostałych państwach Unii Europejskiej. Realizacja projektu bezpośrednio przyczyni się do przeciwdziałania głównemu problemowi, z którym mierzy się krajowa branża, jakim jest wyeksploatowany i przestarzały tabor. Średni wiek lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników realizujących przewozy intermodalne w Polsce wynosi ok. 36 lat. Brak inwestycji w nowy tabor w negatywny sposób wpłynie na rozwój branży oraz zmniejszy konkurencyjność tej gałęzi transportu względem pozostałych form przewozu towarów np. względem transportu drogowego. Z uwagi na zaawansowany wiek użytkowanych na krajowym rynku lokomotyw, coraz częściej dochodzi do wycofywania taboru kolejowego z użytkowania. Malejąca liczba lokomotyw trakcyjnych pozostających w dyspozycji przewoźników realizujących przewozy intermodalne bezpośrednio przekłada się na ich możliwości transportowe, natomiast nieopłacalność finansowa przeprowadzenia prac modernizacyjnych powoduje, że najbardziej efektywnym sposobem wymiany taboru jest zakup nowych lokomotyw. Wiąże się to jednak z koniecznością jednorazowego poniesienia znaczących nakładów inwestycyjnych, co wpływa na ograniczoną liczbę inwestycji w nowy tabor kolejowy.

Wdrożenie przez Wnioskodawcę nowych lokomotyw trakcyjnych, oferowanych w atrakcyjnej formie dzierżawy przyczyni się do unowocześnienia i zmiany struktury wiekowej taboru kolejowego w Polsce. Dodatkowo wyposażenie lokomotyw w moduł spalinowy umożliwi ich wykorzystanie przez przewoźników na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych, co zwiększy efektywność realizowanych przewozów z uwagi na brak konieczności zmiany lokomotywy dla potrzeb wykonania przewozu na odcinkach linii kolejowych bez trakcji elektrycznej. Funkcjonujący na rynku przewoźnicy uzyskają w ten sposób dostęp do nowoczesnych lokomotyw, co zwiększy ich możliwości przewozowe, a także efektywność i jakość transportu towarów. Realizacja projektu w pozytywny sposób wpłynie także na dalszy rozwój branży. Przede wszystkim przyczyni się do zwiększenia konkurencji, zarówno między przewoźnikami, jak również między transportem intermodalnym a pozostałymi formami przewozów, w szczególności względem transportu drogowego, który stanowi najpopularniejszą formę przewozu towarów, lecz przyczynia się generowania znaczących zanieczyszczeń emitowanych do środowiska oraz uciążliwości dla otoczenia (np. hałas, korki,), a także odpowiada za zdecydowaną większość wypadków występujących w sektorze transportu.

Zakres rzeczowy projektu

Zakres rzeczowy projektu, poza nabyciem 12 fabrycznie nowych lokomotyw trakcyjnych, posiadających wszelkie wymagane prawem dokumenty pozwalające na eksploatację lokomotyw na terenie RP.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.