Zakup lokomotyw trakcyjnych do wykonywania transportu intermodalnego w formule ROSCO
Cel projektu
Projekt planowany do realizacji przez Wnioskodawcę ma charakter zakupowy. Głównym celem projektu jest zakup 12 fabrycznie nowych lokomotyw trakcyjnych, wyposażonych w dojazdowy moduł spalinowy, umożliwiających realizację przewozów intermodalnych. Zakupione w ramach projektu lokomotywy, Wnioskodawca będzie odpłatnie udostępniał (dzierżawił) na warunkach rynkowych przewoźnikom wykonującym przewozy intermodalne (model ROSCO). Należy podkreślić, że na obecnym etapie Spółka nawiązała kontakt i podpisała listy intencyjne na wynajem lokomotyw objętych przedmiotem projektu z przewoźnikami branżowymi, co wskazuje na wysokie zainteresowanie i zapotrzebowanie rynkowe na planowany do zrealizowania przez Spółkę projekt.
Założenia projektu i tryb jego realizacji oraz późniejszej eksploatacji (ROSCO) wpisuje się w założenia Działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Obecna sytuacja w branży
Mimo dynamicznego wzrostu w branży przewozów intermodalnych w ostatnich latach, transport intermodalny w Polsce jest wciąż mniej konkurencyjny niż w pozostałych państwach Unii Europejskiej. Realizacja projektu bezpośrednio przyczyni się do przeciwdziałania głównemu problemowi, z którym mierzy się krajowa branża, jakim jest wyeksploatowany i przestarzały tabor. Średni wiek lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników realizujących przewozy intermodalne w Polsce wynosi ok. 36 lat. Brak inwestycji w nowy tabor w negatywny sposób wpłynie na rozwój branży oraz zmniejszy konkurencyjność tej gałęzi transportu względem pozostałych form przewozu towarów np. względem transportu drogowego. Z uwagi na zaawansowany wiek użytkowanych na krajowym rynku lokomotyw, coraz częściej dochodzi do wycofywania taboru kolejowego z użytkowania. Malejąca liczba lokomotyw trakcyjnych pozostających w dyspozycji przewoźników realizujących przewozy intermodalne bezpośrednio przekłada się na ich możliwości transportowe, natomiast nieopłacalność finansowa przeprowadzenia prac modernizacyjnych powoduje, że najbardziej efektywnym sposobem wymiany taboru jest zakup nowych lokomotyw. Wiąże się to jednak z koniecznością jednorazowego poniesienia znaczących nakładów inwestycyjnych, co wpływa na ograniczoną liczbę inwestycji w nowy tabor kolejowy.
Wdrożenie przez Wnioskodawcę nowych lokomotyw trakcyjnych, oferowanych w atrakcyjnej formie dzierżawy przyczyni się do unowocześnienia i zmiany struktury wiekowej taboru kolejowego w Polsce. Dodatkowo wyposażenie lokomotyw w moduł spalinowy umożliwi ich wykorzystanie przez przewoźników na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych, co zwiększy efektywność realizowanych przewozów z uwagi na brak konieczności zmiany lokomotywy dla potrzeb wykonania przewozu na odcinkach linii kolejowych bez trakcji elektrycznej. Funkcjonujący na rynku przewoźnicy uzyskają w ten sposób dostęp do nowoczesnych lokomotyw, co zwiększy ich możliwości przewozowe, a także efektywność i jakość transportu towarów. Realizacja projektu w pozytywny sposób wpłynie także na dalszy rozwój branży. Przede wszystkim przyczyni się do zwiększenia konkurencji, zarówno między przewoźnikami, jak również między transportem intermodalnym a pozostałymi formami przewozów, w szczególności względem transportu drogowego, który stanowi najpopularniejszą formę przewozu towarów, lecz przyczynia się generowania znaczących zanieczyszczeń emitowanych do środowiska oraz uciążliwości dla otoczenia (np. hałas, korki,), a także odpowiada za zdecydowaną większość wypadków występujących w sektorze transportu.
Zakres rzeczowy projektu
Zakres rzeczowy projektu, poza nabyciem 12 fabrycznie nowych lokomotyw trakcyjnych, posiadających wszelkie wymagane prawem dokumenty pozwalające na eksploatację lokomotyw na terenie RP.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.