DYWERSYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI POPRZEZ ZAKUP TABORU KOLEJOWEGO I URZĄDZEŃ PRZEŁADUNKOWYCH W CELU ŚWIADCZENIA USŁUG TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Obecnie polski sektor transportowy charakteryzuje się brakiem zrównoważenia, ponieważ zdecydowana większość usług transportowych realizowana jest siecią drogową. Wynika to ze stanu infrastruktury polskiego rynku przewozów towarowych, której największym problemem jest ograniczona dostępność nowoczesnej infrastruktury, pozostający do dyspozycji przestarzały tabor kolejowy, a także zorientowanie przewoźników na transport produktów masowych np. węgla kamiennego lub kruszyw. Przewozy intermodalne odbywają się głównie przy wykorzystaniu kontenerów (96,4%), tymczasem na rynku brak jest wystarczającej ilości platform pozwalającej na realizację przewozów w formule intermodalnej. Spośród 69 spółek wykonujących przewozy towarowe w Polsce jedynie 13 oferuje przewozy intermodalne.
Celem projektu realizowanego w okresie 20.08.2018 r. – 30.06.2022 r. jest zakup specjalistycznego taboru kolejowego dostosowanego do przewozu towarów w intermodalnych jednostkach ładunkowych wraz z urządzeniami przeładunkowymi, które umożliwiają rozpoczęcie świadczenia usług transportu intermodalnego, tj. połączenie dwóch gałęzi transportu kolejowego oraz drogowego w ramach realizacji przewozu towarów / materiałów / surowców / półproduktów w relacji Białoruś-Polska.
Realizacja Projektu bezpośrednio pozwoli na rozwiązanie m.in. następujących barier zidentyfikowanych w zakresie realizacji transportu intermodalnego jakimi są:
- Bariera związana z brakiem platform umożliwiających transport intermodalny z wykorzystaniem jednostek ładunkowych. Spółka poprzez realizację Projektu polegającego na zakupie taboru kolejowego umożliwiającego rozwój transportu intermodalnego, w tym w szczególności w obrębie Organizacji Kronospan bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia ilości taboru kolejowego (platform) realizującego transport towarów / materiałów / surowców / półproduktów w oparciu o jednostki ładunkowe (kontenery), co bezpośrednio wpłynie na ograniczenie ww. bariery.
- Bariery ekonomiczne w rozwoju transportu intermodalnego –poprzez realizację Projektu zwiększona zostanie ilość taboru kolejowego realizującego przewozy towarowe przy wykorzystaniu jednostek intermodalnych. Jednocześnie pomimo, iż niniejszy Projekt nie obejmuje budowy nowego terminalu / bocznicy kolejowej, to jednym z jego bezpośrednich rezultatów będzie udostępnienie bocznic kolejowych pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy na potrzeby intermodalnych usług transportowych dla podmiotów spoza Organizacji, a więc pozwoli rozwiązać istniejącą barierę w zakresie niewystarczającej liczby punktów przeładunkowych.
Bezpośrednim rezultatem realizacji niniejszego Projektu będzie zwiększenie wielkości pracy przewozowej przejętej z transportu drogowego (tj. PP), która wyniesie 191 431,1 tys. TEU-km dla wszystkich tras łącznie w całym okresie życia Projektu (30 lat).
Projekt przyczyni się do stymulacji krajowej gałęzi transportu jaką jest transport intermodalny, a także do rozwoju kolei jako bardziej efektywnego i ekologicznego środka transportu, co za tym idzie, do wzrostu liczby przewoźników świadczących usługi intermodalne. Dzięki nabyciu 150 platform wpłynie on na ogólną poprawę wizerunku transportu intermodalnego jako środka konkurencyjnego względem innych gałęzi transportu. Umożliwi transport nie tylko produktów masowych, ale także pozwoli na łączone przewozy towarów różnego rodzaju, dzięki temu wpłynie na wzrost wolumenu przewozów towarowych oraz optymalizację kosztów z nimi związanych.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.