Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
image
tytuł projektu

Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia

kategoria
nazwa beneficjenta
ZARZĄD MORSKIEGO PORTU GDYNIA S.A.
wartość projektu
58 441 719,72 zł
dofinansowanie z UE
18 700 000,00 zł
Województwo
pomorskie
Powiat
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
działanie
3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
fundusz
Fundusz Spójności
perspektywa
2014 - 2020

Projekt polega na budowie zbiorczego systemu kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury podziemnej i naziemnej, pracami rozbiórkowymi i odtworzeniowymi.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie Portu Gdynia, we wschodniej części Gdyni i obejmuje nabrzeże Francuskie, Belgijskie, Polskie oraz ciąg ul. Polskiej i plac XXVII.

Prace związane z inwestycją realizowane będą w dwóch fazach.

W ramach Fazy 1 planuje się:

  1. Budowę na nabrzeżach Francuskim i Belgijskim instalacji zrzutowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich;
  2. Budowę układu nr 1 – sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej do odbioru, ze studni zbiorczej instalacji zrzutowej Nab. Francuskiego, ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich cumujących przy Nab. Francuskim, wraz z włączeniem w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych na placu XXVII przy ul. Polskiej;
  3. Budowę układu nr 2 – sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej do odbioru ścieków sanitarnych z promów cumujących przy Nab. Polskim, wraz z włączeniem w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych;
  4. Budowę zespołu zbiorników retencyjno-wyrównawczych na placu XXVII przy ul. Polskiej wraz z ich podłączeniem do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia;
  5. Budowę studni zlewnej, włączonej w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych, przygotowanej do zrzutu ścieków sanitarnych pochodzących z jednostek pływających obsługiwanych przez wozy asenizacyjne, cysterny i przenośne zbiorniki należące do portowego operatora.

W ramach Fazy 2 planuje się:

  1. Budowę mechaniczno-chemicznej podczyszczalni ścieków sanitarnych usytuowanej na placu XXVII przy ul. Polskiej wraz z zagospodarowaniem terenu zajętego pod obiekty podczyszczalni i terenu przynależnego obiektom;
  2. Budowę awaryjnego podłączenia istniejącego układu grawitacyjno-tłocznego kanalizacji sanitarnej zlewni przepompowni PS-1, obsługującego obiekty stacjonarne na terenie Portu Gdynia, do zespołu zbiorników retencyjno-wyrównawczych;
  3. Przebudowę układu parkingu dla samochodów ciężarowych na pozostałej części placu XXVII, nie zajętej pod obiekty podczyszczalni ścieków.

Rozpoczęcie realizacji projektu: IV kwartał 2019 r.

Zakończenie realizacji projektu do końca IV kwartału 2021 r.

Cel projektu

Celem projektu jest ograniczenie zanieczyszczenia środowiska przez statki oraz dostosowanie infrastruktury portu do obowiązujących przepisów prawa.

Projekt przyczyni się do realizacji celów polityki ochrony środowiska poprzez zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko związanego z działalnością portową dzięki wykonaniu nowej i dostosowaniu istniejącej infrastruktury kanalizacyjnej do odbierania ścieków sanitarnych ze statków i zrzutu tych ścieków do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia. Umożliwienie szybkiego i bezawaryjnego zrzutu ścieków ze statków przyczyni się do redukcji zanieczyszczeń w wodach morskich oraz do ochrony różnorodności biologicznej w akwenie Morza Bałtyckiego.

Budowa infrastruktury portowej umożliwiającej odbiór ścieków ze statków pasażerskich i promów cumujących w porcie bezpośrednio do lądowej sieci kanalizacyjnej, stanowi realizację wymogów wprowadzonych w 2011 r., na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zmian do Załącznika IV Konwencji MARPOL, zgodnie z którym Morze Bałtyckie ustanowione zostało obszarem specjalnym. Z dniem 1 czerwca 2019 roku dla nowo wybudowanych statków pasażerskich i promów oraz z dniem 1 czerwca 2021 roku dla wszystkich pozostałych obowiązuje zakaz zrzutu ścieków na Morzu Bałtyckim.

Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z dokumentami strategicznymi i stawianymi przez nie celami, zarówno na poziomie wspólnotowym jak i krajowym, regionalnym i lokalnym.Projekt przyczyni się do realizacji zapisów Strategii Rozwoju Portu Gdynia dotyczących utrzymania uniwersalnego charakteru portu i posiadanych przewag rynkowych.

Przedmiotowa inwestycja jest zgodna z zapisami Ramowej Dyrektywy w sprawie strategii morskiej ochrony i zachowania środowiska morskiego oraz do zapobiegania i stopniowej eliminacji zanieczyszczeń środowiska morskiego.

Projekt jest zgodny z następującymi strategiami na szczeblu:

  1. unijnym
    • Europa 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu,
    • Biała Księga: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu,
    • Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego (SUE RMB),
  2. krajowym
    • Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju – Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności (DSRK),
    • Krajowy program ochrony wód morskich,
    • Polityka transportowa Państwa na lata 2006-2025,
    • Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) (SRT),
    • Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030),
    • Program Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020,
    • Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko – perspektywa do 2020,
    • Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą do 2030 r.
  3. regionalnym
    • Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030,
    • Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030,
    • Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni,
    • Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku.

Dane techniczne

Planowana inwestycja obejmuje budowę oraz przebudowę następujących elementów:

Faza 1 projektu

Budowa na nabrzeżach Francuskim i Belgijskim instalacji zrzutowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich

Planuje się budowę 5 punktów zrzutu ścieków sanitarnych o przepustowości maksymalnej 200 m3/h z zabezpieczeniem antyodorowym, wraz z instalacjami tłocznymi. Instalacja zrzutowa nab. Francuskiego o łącznej długości 0,8 km połączona zostanie przewodem tłocznym ze złączem studni zrzutowej nab. Belgijskiego.

Budowa układu nr 1 – sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej do odbioru, ze studni zbiorczej instalacji zrzutowej Nab. Francuskiego, ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich cumujących przy Nab. Francuskim, wraz z włączeniem w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych na placu XXVII przy ul. Polskiej

Wybudowana zostanie zabezpieczona antyodorowo studnia zbiorcza instalacji zrzutowej Nab. Francuskiego wraz z połączoną z nią siecią kanalizacji grawitacyjno-tłocznej o długości 2,7 km. W ramach tego zadania wykonane zostaną również 3 kpl. przepompowni ścieków o maksymalnej wydajności 210 m3/h wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną i naziemną.

Budowa układu nr 2 – sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej do odbioru ścieków sanitarnych z promów cumujących przy Nab. Polskim, wraz z włączeniem w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych

Zaplanowana została budowa sieci kanalizacji grawitacyjno-tłocznej o łącznej długości 2,5 km oraz 3 kpl. przepompowni ścieków o maksymalnej wydajności 120 m3/h wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną i naziemną.

Budowa zespołu zbiorników retencyjno-wyrównawczych na placu XXVII przy ul. Polskiej wraz z ich podłączeniem do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia

Wykonane zostaną następujące elementy:

  • zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych, częściowo podziemnych, częściowo wyniesionych ponad teren, o łącznej pojemności nie mniejszej niż 1600 m3
  • podłączenie zbiorników retencyjno-wyrównawczych do sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia, w rejonie węzła Ofiar Grudnia 1970r., poprzez układ lokalnej sieci grawitacyjno-tłocznej kanalizacji sanitarnej, w tym przepompownię pośrednią, do wylotu nr IV na kolektorze miejskim 800×1200 przy ul. Janka Wiśniewskiego
  • monitoring on-line parametrów jakościowych i ilościowych zrzucanych wylotem nr IV ścieków sanitarnych pochodzących ze statków pasażerskich oraz promów

Budowa studni zlewnej, włączonej w zespół zbiorników retencyjno-wyrównawczych, przygotowanej do zrzutu ścieków sanitarnych pochodzących z jednostek pływających obsługiwanych przez wozy asenizacyjne, cysterny i przenośne zbiorniki należące do portowego operatora

Faza 2 projektu

Budowa mechaniczno-chemicznej podczyszczalni ścieków sanitarnych usytuowanej na placu XXVII przy ul. Polskiej wraz z zagospodarowaniem terenu zajętego pod obiekty podczyszczalni i terenu przynależnego obiektom

W ramach realizacji budowy podczyszczalni ścieków wybudowany zostanie modułowy układ technologiczny podczyszczania ścieków sanitarnych pochodzących ze statków pasażerskich oraz promów i kierowanych na zbiorniki retencyjno-wyrównawcze. Układ ten zawierał będzie następujące elementy:

  • krato-płuczkę, której zadaniem będzie obniżenie stężenia zawiesin pływających oraz separator tłuszczy wraz z dozowaniem detergentów,
  • System gromadzenia odpadów z krato-płuczki i separatora tłuszczy,
  • system napowietrzania mechanicznego ścieków w zbiornikach retencyjno-wyrównawczych wraz z systemem utleniania chemicznego ścieków,
  • przepompownię ścieków o przepustowości maksymalnej 305 m3/h,
  • opomiarowanie ilości i parametrów jakościowych ścieków, system sterowania i lokalnej wizualizacji z możliwością zdalnego podglądu parametrów procesów technologicznych,
  • system powtórnego obiegu ścieków przez układ technologiczny podczyszczania,
  • zrzut ścieków do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej miasta Gdynia.

Budowa awaryjnego podłączenia istniejącego układu grawitacyjno-tłocznego kanalizacji sanitarnej zlewni przepompowni PS-1, obsługującego obiekty stacjonarne na terenie Portu Gdynia, do zespołu zbiorników retencyjno-wyrównawczych

Jako opcję awaryjną przewiduje się podłączenie na placu XXVII istniejącego układu grawitacyjno-tłocznego kanalizacji sanitarnej zlewni przepompowi PS-1, zakończonego na placu XXVII studnią rozprężną, obsługującego obiekty stacjonarne na terenie Portu Gdynia, do zespołu zbiorników retencyjno-wyrównawczych, jako zabezpieczenie sieci miejskiej przed bezpośrednim, przypadkowym zrzutem w tej zlewni ścieków sanitarnych o ponadnormatywnych stężeniach o łącznej długości układu do 0,2 km.

Przebudowa układu parkingu dla samochodów ciężarowych na pozostałej części placu XXVII, nie zajętej pod obiekty podczyszczalni ścieków

Na części placu XXVII nie zajętej dla potrzeb podczyszczalni ścieków i zbiorników retencyjno-wyrównawczych niezbędna jest reorganizacja układu parkingowego, tj. wykonanie przebudowy istniejącego parkingu dla samochodów ciężarowych, czekających na wejście do portu, z zapewnieniem 28 miejsc postojowych (+/- 10 pojazdów) wraz z niezbędną infrastrukturą.

Dofinansowanie unijne

W dniu 7 listopada 2019 r. podpisano umowę o dofinansowanie projektu  nr POIS.03.02.00-00-0076/19-00 ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.Wsparcie udzielone będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnegoDZIAŁANIE: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych

Typ projektu A – Transport morski

4. Inwestycje ograniczające zanieczyszczenia środowiska przez statki, w tym budowa infrastruktury do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.